Rozlišovať, čo je pre nás dôležité

Niekedy si uvedomíme, že nám nie je dobre, až keď je neskoro a naša energia je už na dne. Bez energie sa ťažko získava odstup od aktuálnej situácie, v ktorej sme. Čo je zase dôvod, prečo vtedy väčšinou nedokážeme vidieť cestu von.

Do tohto stavu sa dostávame, keď venujeme príliš vela energie veciam, ktoré nie sú v súlade s tým, čomu veríme, čo je v súlade s našimi hodnotami. Nezáleží na tom, či ide o pracovnú oblast alebo o súkromie. Niekedy aj veci súvisiace s našimi blízkymi, ak sa kvôli nim obetujeme, hoci by sme si celú situáciu predstavovali inak, spôsobia, že vyčerpávame svoje zdroje energie. Aj keď si to nechceme pripustiť, obetovať sa a nedopĺňať svoju energiu, nás neuspokojuje a unavuje.

Ak si uvedomíme, že sme nespokojní a hneváme sa, je to vlastne dobrá správa, pretože vtedy ešte máme energiu na to, aby sme veci zmenili. Ak to celé však trvá dlho, riskujeme stav vyhorenia. Vtedy zažívame apatiu už aj k vlastnej situácii a sami ju väčšinou nedokážeme zmeniť.

Takže odkiaľ začať, aby sme situáciu začali meniť a tak, aby sme sa cítili dobre a mali energiu?

Nájdite si pre seba polhodinu času a pokojné miesto. Môže to byť pri stole v kuchyni, v pohodlnom kresle v kaviarni, na hojdačke v záhrade alebo aj pri prechádzke v lese alebo pri vode.

Položte si niektorú z nasledujúcich otázok. Je jedno, ktorú si vyberiete, všetky smerujú k tomu, čo považujeme za dôležité v našom živote, len každá z iného pohľadu.

  • Čo na / vo svojom živote milujem?
  • Čo je pre mňa dôležité / čo si cením?
  • Čo ma v živote teší a ako to aktívne podporujem?
  • Čo pre seba v živote chcem?
  • Na čo sa môžem zamerať a dosiahnutie čoho mi prinesie pocit hrdosti?
  • Čo chcem, aby po mne zostalo? Ako si ma budú pamätať?

Zamyslite sa nad odpoveďou. Nechajte odpoveď, ktorá vám napadne, na seba chvíľu “pôsobiť”. Aký z nej máte pocit? Je to naozaj tá správna odpoveď, alebo je za tým nejaká iná? Keď si predstavíte, že sa touto odpoveďou budete riadiť v najbližších dňoch a týždňoch, ako sa pri tom cítite, teší vás to, čo vám napadá? Rozjímajte chvíľu nad tým, čo vám napadne.

Že ste sa posunuli zistíte podľa pocitu, že chcete pre seba začať niečo robiť. A to je presne ten moment, kedy sa potrebujete zamyslieť nad tým, akú malú zmenu pre seba urobíte. Hľadajte niečo, čo vám nezaberie vela času, bude to len pre vás a budete sa tomu venovať aspoň 3x týždenne. Teraz si naplánujte, ako si zabezpečíte čas, aby ste to naozaj zvládli a naplánujte si aj, kedy začnete a kedy sa v najbližších dňoch ku svojej novej činnosti vrátite.

Ešte si premyslite, kam vás to posunie a aký budete mať pocit, keď sa tomu naozaj budete venovať pravidelne.

Pravdepodobne budete musieť nájsť niečo, čomu sa venovať prestanete, aby ste našli priestor. Takže skúste prístup cez dôležitosť – čo z vecí, ktorým sa pravidelne venujete, je najmenej dôležité? Alebo, čo vás najmenej podoruje v tom, aby ste sa venovali tomu, čo za dôležité považujete?

Toto všetko vás podporí pri tom, aby ste sa začali viac venovať sami sebe. Pretože postarať sa o seba JE dôležité. Aj na to, aby sme sa mohli starať o iných, potrebujeme najprv mať vlastnú energiu v pohode.

Po prvom týždni s novou aktivitou pre seba si znovu sadnite (poprechádzajte sa) a popremýšľajte nad tým, čo vám prinieslo, keď ste venovali čas sami sebe. Aký to bol pocit? Ako sa teraz pozeráte na dôvod, kvôli ktorému ste práve s touto činnosťou začali? A naplánujte si ďalšie dni a časy, kedy sa budete venovať sami sebe, prípadne pridajte aj nové aktivity.

Vedieť, čo a prečo je pre nás dôležité, je prvým krokom k tomu, aby sme našu pozornosť udržali pri tom, čo nás podporuje  našom dobrom pocite. Úplne ideálny prípad nastáva, keď dokážeme tento nový stav udržať, alebo sa k nemu rýchlo vrátiť, keď si znovu uvedomíme, že sme skĺzli do neradostného prežívania.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *